امتیاز مثبت
۰
ادعاهای منفی به عرصه اقتصاد هنر لطمه می زند / حمایت افجه ای، شیرازی، گلستان، گنجی، دشتی و ... از موزه هنری بانک پاسارگاد
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۲
کد مطلب: 324138
 
اقتصاد هنر از جمله مباحثی است که یقینا نمی توان ارتباط مستقیم آن را با تکامل هنر و تامین هنرمندان در جامعه نادیده گرفت.
ادعاهای منفی به عرصه اقتصاد هنر لطمه می زند / حمایت افجه ای، شیرازی، گلستان، گنجی، دشتی و ... از موزه هنری بانک پاسارگاد
 
به گزارش اقتصادایران آنلاین، با این وجود طی دهه های گذشته در ایران نه تنها این عرصه رشد چندانی به خود ندید، بلکه سبب شد که اغلب هنرمندان مطرح بازار فروش آثار خود را در کشورهای همسایه جستجو کنند. با افزایش تعداد گالری ها طی سال های اخیر پدیده هنردوستان جدی و گالری داران از همیشه پررنگ تر شد تا جایی که کلکسیونرهای داخلی، علاقمندان به هنر و در نهایت بنگاه های اقتصادی چون بانک پاسارگاد نیز وارد عرصه شدند. به طور حتم بانک پاسارگاد از جمله بنگاه های اقتصادی است که طی چند سال اخیر به خوبی توانسته در عرصه اقتصاد هنر فعال عمل کند. هفته گذشته اما محمد علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر طی نامه ای ادعا کرد که بالغ بر 500 اثر موجود در این موسسه فاقد شناسنامه و سند هستند. این گفته ها در حالی مطرح شد که به گفته رئیس فرهنگستان هنر، نمی توان ادعای مالکیت شرکت پارس آرین را که زیر شرکت مادر تخصصی بانک پاسارگاد است، پذیرفت و این آثار مال الله به شمار می روند.

 
اگرچه مدیران شرکت پارس آریان ادعای رئیس فرهنگستان هنر را نشر اکاذیب خوانده و از پیگیری قانونی در این رابطه سخن گفتند اما در این گزارش به سراغ برخی از هنرمندان که آثار آنها در مجموعه بانک پاسارگاد حضور دارد، رفتیم تا بدانیم که آیا ادعای مطرح شده، صحت دارد؟ و آیا بانک پاسارگاد آثار هنرمندان مطرح کشور را به گفته رئیس فرهنگستان هنر "با تطمیع تأثیرگذاری در مدیران و بعضی از کارمندان به بهانه نمایشگاه و غیره ، بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحمیل کرده است" یا نه؟.

 
نصرالله افجه ای، جلال شباهنگی، علی شیرازی، ناصر پلنگی، طاهر شیخ الحکمایی و ... ضمن اعلام اینکه آثار خود را به بانک پاسارگاد فروخته اند و وجه آنها را دریافت کرده اند به رد موضوع بدون شناسنامه بودن این آثارشان در گنجینه موزه پاسارگاد پرداختند. اما برخی از هنرمندان و گالری داران نیز نکاتی را ذکر کردند که در ادامه به آنها می پردازیم.

 
رفتارهای نامناسب باعث دلسردی بخش خصوصی می شود

 
سیدجلال شباهنگی، هنرمند نقاش و مجسمه ساز در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: من چند اثر به بانک پاسارگاد از مجموعه "دشت ها و کویرها" را فروخته ام و صد البته که مبلغ قرارداد را نیز دریافت کرده ام.

 
طاهر شیخ الحکمایی، هنرمند مجسمه ساز نیز در گفت وگو با هنرآنلاین از فروش اثر خود به موزه پاسارگاد خبر داد و گفت: اخیرا من یک اثر از مجموعه "پرواز" به موزه بانک پاسارگاد با قرارداد و رضایت کامل فروخته و پول آن را کامل دریافت کرده ام.

 
ناصر پلنگی هنرمند نقاش هم از فروش اثر خود به موزه بانک پاسارگاد و دریافت مبلغ قرارداد خود به خبرنگار هنرآنلاین خبر داد و گفت: من طبق قرارداد و اسناد قانونی اثر خود را به موزه پاسارگاد فروختم و مبلغ آن را به صورت کامل دریافت کردم.

 
بانک پاسارگاد کاملا بر اساس اسناد و قرارداد عمل کرده است

 
نصراله افجه ای، هنرمند خوشنویس در خصوص ادعای رئیس فرهنگستان هنر مبنی بر بی شناسنامه بودن آثار مجموعه موزه بانک پاسارگاد گفت: من چندین بار به موزه بانک پاسارگاد اثر فروخته ام؛ زیرا معتقدم که این موزه مجموعه بسیار معتبری است که در فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته شده است.

 
وی در خصوص دریافت وجه فروش آثار خود اظهار کرد: یقینا من وجه فروش آثار خود را دریافت کرده ام زیرا بانک طبق اسناد با هنرمندان به معامل می پردازد به این معنی که بعد از توافقات شفاهی اسناد رسمی صادر می شود و کار طی تشریفاتی به مالک تعلق می یابد لذا این امر بدیهی است که بانک هرگز بدون اسناد و مدارک و کارشناسی کاری را انجام نمی دهد.

 
افجه ای در خصوص صحبت رئیس فرهنگستان هنر گفت: با احترام به جایگاه هنری و فرهیخته جناب معلم من فکر می کنم که این صحبت ها از روی خواب و خیال است لذا با کمال احترام و ادب باید بگویم که در این مورد نظر ایشان خلاف قانون است و آثار کاملا به بانک پاسارگاد و موزه آن تعلق دارد.

 
وی افزود: من همواره وقتی کارم را به بانک می فروشم تخفیف بیشتری قائل می شوم زیرا معتقدم که موزه بانک برای من تاریخ سازتر از یک کلکسیونر شخصی است که مشخص نیست در چند نسل بعد با اثر من چه می کنند به همین خاطر کاملا افتخار می کنم که اثرم در موزه بانک پاسارگاد و سایر موزه ها نمایش داده می شود.

 
این هنرمند، ادعاهای مطرح شده را عامل مهمی در زیر سوال بردن بخش های مهم کشور خواند و گفت: وقتی به راحتی یک بانک معتبر و موزه آن زیر سوال می رود، جدای از مسائل مادی، جمعیت هنرمندان و هنردوستان را غمگین می کند.

 
افجه ای تاکید کرد: سوال من این است که چرا باید یک فرد ادیب و صاحب مقام چنین حرفی را بزند و من بابت این امر واقعا متاسفم زیرا چنین برخوردهایی هنرمندان را مایوس می کند و باعث دلسردی بخش خصوصی می شود. در واقع چنین رفتارهایی به صورت زنجیره وار باعث آسیب به جامعه هنری می شود.

 
وی افزود: به نظر من چنین رفتارهایی از سوی یک بخش دولتی کاملا غلط است زیرا اعتبار همه چیز را زیر سوال می برد. واقعیت این است که بانک یک جایی را به عنوان موزه اجاره کرده لذا فرهنگستان حق ندارد در مالکیت بانک دخالت کند و آثار متعلق به موزه بانک پاسارگاد است.

 
ادعاهای منفی به عرصه اقتصاد هنر لطمه وارد می کند

 
علی شیرازی، هنرمند خوشنویس ضمن ابراز ناراحتی نسبت به ادعای رئیس فرهنگستان هنر در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به نظر من طی چند سال اخیر در اقتصاد هنر اتفاقات خوبی رخ داده که یقینا در بدو امر توسط گالری داران آغاز شده و امروز توسط بنگاه های اقتصادی چون بانک پاسارگاد به سمت و سوی بهتری رفته است زیرا در این راستا هم گالری داران و بنگاه های اقتصادی و هم هنرمندان توانستند منتفع شوند.

 
وی با اشاره به اینکه تا امروز چندین اثر از مجموعه های خود را به بانک پاسارگاد فروخته است، اظهار کرد: تا امروز چندین اثر به بانک پاسارگاد فروخته و بدون تشریفات زائد پس از عقد قرارداد مبلغ خود را دریافت کرده ام؛ در واقع می توان گفت که کار با بانک پاسارگاد یکی از بهترین هاست زیرا کمترین مشکلات را برای پرداختی به دنبال دارد و من تا امروز با آنها مشکلی نداشته ام؛ لذا باید در مورد آثار خودم بگویم که این کارها کاملا در مالکیت موزه بانک پاسارگاد است و قطعا ربطی به فرهنگستان هنر ندارد.

 
این هنرمند خوشنویس ادعای رئیس فرهنگستان هنر را دارای تبعات منفی برای اقتصاد هنر خواند و در این باره بیان کرد: اقتصاد هنر در کشور ما مانند نهالی است که به تازگی ریشه کرده و با اندک نسیمی می تواند صدمه ببیند لذا برای من جای تعجب دارد که چرا فرد هنرمند، فرهیخته و دارای جایگاه اجتماعی چون آقای معلم دامغانی باید چنین حرفی را بزنند.

 
شیرازی تصریح کرد: انتظار هنرمندان از افراد فرهیخته و دارای جایگاه اجتماعی این است که از هنرمندان و هنردوستان حمایت کنند تا فعالان این حوزه ها بتوانند با احساس امنیت به کار خود ادامه دهند این در حالی است که به جای تشویق بنگاه های اقتصادی چون بانک پاسارگاد که نقش مهمی در این بخش داشته ما شاهد تضعیف این عرصه هستیم.

 
وی اظهارات منفی در فضای حاضر را عامل مهمی در توقف رشد اقتصاد هنر خواند و گفت: به نظر من در شرایط کنونی چنین اظهار نظرهایی می تواند سبب شود که بنگاه هایی که نسبت به این بخش تمایل پیدا کرده اند و یا کلکسیون دارها دلسرد شوند زیرا وقتی بخش مهم و تاثیرگذاری مانند بانک به راحتی زیر سوال می رود، نباید انتظار داشت که تازه واردها از حضور در این عرصه دچار وحشت نشوند به همین خاطر من معتقدم که این مساله دارای تبعات منفی خواهد بود که به این زودی ها رفع نخواهد شد.

 
این هنرمند ادامه داد: امیدوارم مساله هر چه زودتر بین بانک پاسارگاد و فرهنگستان هنر شفاف سازی شود البته من در مورد اثر خودم باید عرض کنم که این آثار کاملا در مالکیت بانک پاسارگاد است و من به کسی وکالت نداده ام که در مورد آنها اظهار نظر کند.

 
شیرازی تصریح کرد: به نظر من اگر فرهنگستان هنر با بانک پاسارگاد درباره مسائل دیگری مشکل دارند، نباید آن را به صحن جامعه بیاورند و باید آن را به نوع دیگری حل کنند؛ زیرا این مساله به اقتصاد هنر لطمه جدی وارد می آورد این در حالی است که ما طی چند سال اخیر شاهد رشد اندک این عرصه بودیم لذا نباید با چنین حرف هایی به راحتی این رشد را متوقف کرد.

 
معنای این ادعا از سوی فرهنگستان را درک نمی کنم

 
پری یوش گنجی، نقاش و استاد دانشگاه درباره ادعای رئیس فرهنگستان هنر مبنی بر مال الله بودن آثار متعلق به شرکت پارس آریان که زیر مجموعه بانک پاسارگاد است به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به شخصه سال ها پیش اثری را به این مجموعه فروخته و کامل مبلغ آن را دریافت کرده ام لذا معنا و مفهوم چنین ادعایی را از سوی رئیس فرهنگستان هنر درک نمی کنم.

 
وی طرح چنین ادعاهایی را در فضای هنری دارای اثرات نامطلوب خواند و اظهار کرد: به طور حتم چنین رفتارهایی می تواند بر فضاهای هنری تاثیرات نامطلوبی ایجاد کند چرا که حمایت بخش خصوصی از هنر برای جامعه نیز مفید است.

 
این هنرمند نقاش تصریح کرد: مجموعه آثار مربوط به بانک پاسارگاد که یک موزه خصوصی است، دارای سطح بسیار بالایی است و کارهای بسیار خوبی در آن حضور دارد.

 
گنجی افزود: به شخصه کارهای درخشانی را از هنرمندان مختلف در مجموعه بانک پاسارگاد دیده ام لذا معتقدم که این موزه یک گنجینه بسیار خوب است لذا چنین رفتارهای بدی می تواند در بخش خصوصی ایجاد دلسردی کند.

 
وی ادامه داد: به طور حتم مردم نیازمند موزه هایی در بخش خصوصی هستند چرا که قطعا همه آثار نمی تواند در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته شود به همین خاطر من معتقدم که نباید چنین رفتارهایی آن هم با بخش خصوصی معتبری چون بانک پاسارگاد که کاملا بر مبنای درستی با هنرمندان کار کرده است، شکل گیرد زیرا سبب می شود که دیگر شاهد حضور بخش خصوصی در چنین بخش های هنری نباشیم.

 
وی عملکرد بانک پاسارگاد در بخش خرید آثار هنری را حرفه ای خواند و اظهار کرد: به نظر من کادری که در این بخش فعالیت دارند افراد بسیار متخصص و تحصیلکرده ای هستند به همین خاطر آثاری که امروز در این بخش شاهد هستیم بسیار سطح بالایی دارند.

 
این هنرمند تصریح کرد: به شخصه معتقدم که وقتی کسی یک کار خوب را شکل می دهد، باید تشویق شود نه اینکه با رفتارهای غلط به سمت دلسردی سوق داده شود لذا من فکر می کنم که ادعاهایی که مطرح شده نشان از اندیشه و رفتار غلط افرادی که در این بخش دست اندر کار هستند، دارد و کاملا نادرست است.

 
گنجی بیان کرد: به نظر من نباید هنرمندان اجازه دهند که چنین اتفاقاتی رخ دهد زیرا این امر آبروریزی هایی را در سطح فراملی در بر دارد ضمن اینکه برای هنرمندان نیز بسیار نامناسب است.

 
وی افزود: مساله اینجاست که هنرمندان کارهای خود را با کمال میل و رغبت به بانک پاسارگاد فروخته اند و چنین ادعایی تنها می تواند از جانب آنان مطرح شود لذا من امیدوارم که آثار این گنجینه ارزشمند در جای بهتری نسبت به فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته شود تا دیگر شاهد چنین ادعاهای زشتی نباشیم.

 
تبعات ادعای رئیس فرهنگستان هنر گریبانگیر خود اوست

 
لیلی گلستان ضمن ابراز تاسف از ادعای مطرح شده از سوی رئیس فرهنگستان هنر گفت: چنین ادعایی تنها برای شخصه آقای معلم تبعات منفی به دنبال دارد زیرا حرفی کاملا غیر منطقی مطرح شده است.

 
لیلی گلستان، ضمن ابراز ناراحتی از ادعای رئیس فرهنگستان هنر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من اثری را به شرکت پارس آریان که زیر مجموعه بانک پاسارگاد است، فروخته ام و پول آن را نیز کامل دریافت کرده ام لذا فکر می کنم که چنین ادعایی تنها برای شخصه آقای معلم تبعات منفی به دنبال دارد زیرا حرفی کاملا غیر منطقی مطرح شده است.

 
وی افزود: به طور حتم هر اثری که فروخته شده، دارای چک، رسید و اسناد است لذا هیچکس به صورت زبانی نمی تواند ادعا کند که این آثار مال الله است به همین خاطر من فکر می کنم که این ادعا تنها گریبانگیر شخص آقای معلم است.

 
گلستان نتیجه چنین ادعاهایی را کمرنگ شدن، نقش بخش های دولتی در هنر دانست و بیان کرد: به نظر من چنین برخوردهایی از سوی دولت، بخش خصوصی را تشویق می کند تا دور دولت را خط بکشند زیرا وقتی یک بخش زیرمجموعه دولتی تا این حد غیرقابل اعتماد و نامعتبر رفتار می کند، بخش خصوصی باید از آن دور شود و این باعث تاسف دولت است زیرا این بخش خصوصی است که اقتصاد هنر و هنر را تامین می کند و دولت عملا در این میانه کار خاصی انجام نمی دهد.

 
وی ضمن ابراز تاسف از ادعای ابراز شده از سوی رئیس فرهنگستان هنر گفت: من بابت اتفاقاتی که روی داده، واقعا متاسفم زیرا بانک پاسارگاد یک بخش خصوصی کاملا معتبر است که کار پسندیده ای انجام داده و از هنرمندان اثر خریداری کرده تا مردم بتوانند از آن بازدید کنند. این در حالی است که چنین رفتارهایی سرخوردگی و دلسردی در کلیت چنین اقدامات مثبتی ایجاد می کند که اساسا خوب نیست.

 
وی افزود: باعث خوشحالی است که بخش خصوصی به خرید آثار هنری مشغول است و به عرصه اقتصاد هنر کمک می کند.

 
کاش نظیر موزه پاسارگاد بیشتر بود

 
مصطفی دشتی، هنرمند نقاش در خصوص ادعای رئیس فرهنگستان هنر مبنی بر بی شناسنامه بودن، آثار موزه بانک پاسارگاد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال 93 مجموعه "خورشید گرفتگی ها" را که جزء بهترین کارهایم بود، در پردیس ملت به نمایش گذاشتم. در همین مجموعه کارشناسان بانک پاسارگاد چند اثر را انتخاب کردند. من نیز این آثار را با قرارداد و شکلی قانونی به موزه بانک پاسارگاد فروختم و مبلغ آن را دریافت کردم.

 
وی افزود: وقتی من برای افتتاحیه موزه بانک پاسارگاد به آنجا رفتم از اینکه کارها اینقدر حرفه ای، دقیق و درست بود لذت بردم و احساس شعف کردم البته که من این حرف را در راستای نفع شخصی خودم نمی گویم اما معتقدم که این موزه یک کار حرفه ای است و من به شخصه از دیدن آن به وجد آمدم.

 
این هنرمند اضافه کرد: در همان افتتاحیه به این فکر کردم که چرا ما در کشور موزه هایی از این دست را کم داریم در حالی که می بینم همین موزه نیز با مشکلات متعددی برای بقاء دست و پنجه نرم می کند.

 
دشتی تصریح کرد: باز هم تاکید می کنم که به نظر من سطح موزه بانک پاسارگاد بسیار حرفه ای است و من حتی یک کار ضعیف یا متوسط در بین کارها ندیدم به همین خاطر حسرت خوردم که چرا از این دست موزه ها اندک هستند.

 
وی ادعای رئیس فرهنگستان را باعث ناراحتی خواند و گفت: وقتی نامه رئیس فرهنگستان هنر را خواندم غمگین شدم زیرا معتقدم که ما به جای راغب کردن دیگر بانک ها برای سرمایه گذاری در بخش هنر، همین بخش فعال را نیز با این حرکت ها دلسرد می کنیم البته من معتقدم که هرگز نمی توان جلوی یک کار حرفه ای را گرفت.

 
این هنرمند ادامه داد: به نظر من مسئولان موزه بانک پاسارگاد و کارشناسان حاضر در این عرصه افراد کاملا حرفه ای هستند لذا به این راحتی ها نمی توان در کار آنها گره انداخت زیرا کار حرفه ای راه خود را پیدا می کند.

 
دشتی چنین ادعاهایی را خارج از انصاف دانست و گفت: این حق و انصاف نیست زیرا ما تعداد زیادی هنرمند تجسمی در کشور داریم و خرید و فروش آثار هنری در این عرصه واقعا نیاز است. به همین خاطر من معتقدم که باید از بخش خصوصی در این موضوع حمایت کرد نه اینکه آنان را دلسرد کنیم.

 
وی تاکید کرد: من معتقدم در کشوری که همه چیز قانونی است کسی نمی تواند جلوی کار حرفه ای را بگیرد و چنین ادعاهایی می تواند ریشه در چیزهای دیگری داشته باشد.

 
این هنرمند نقاش ادعای مطرح شده رئیس فرهنگستان هنر را نادرست خواند و گفت: به طور حتم چنین رفتارهایی می تواند بر فضاهای هنری تاثیرات نامطلوبی ایجاد کند چرا که حمایت بخش خصوصی می تواند برای جامعه نیز مفید باشد.